Tre gode råd til mere aktivitet i et stillesiddende job

Der er alt for mange af os, der ikke får inkorporeret nok motion i vores hverdag. Mange har et stillesiddende kontorjob, der ikke appellerer til aktivitet, men i stedet gør, at man kan komme til at sidde i halvdårlige stillinger og ikke rykke sig særligt meget i løbet af arbejdsdagen. Læs med her og få tre gode råd til, hvordan du kan få bevæget dig, uden det går ud over din effektivitet på arbejdspladsen.

Første råd: anskaf dig en kontorcykel

Tænk at sidde og udføre dit arbejde, samtidig med at du kan motionere. Det er faktisk muligt. Med en kontorcykel kan du holde benene i gang, mens du sidder ved skrivebordet. Her brænder du kalorier af, mens blodcirkulationen øges og din holdning bliver mere ergonomisk. På denne måde kan fysisk aktivitet forenes med arbejdsopgaverne.

Andet råd: skift mellem at sidde og stå

Hvis du har mulighed for at justere dit skrivebord, vil det gøre dig godt at skifte mellem at sidde ned og stå op. På den måde får kroppen lov til at være i forskellige stillinger, hvorfor der er mindre risiko for at overbelaste specifikke områder af kroppen.

Tredje råd: vær aktiv i din pause

Selvom det hjælper at skifte arbejdsstillinger, vil en gåtur eller lignende i løbet af dagen være godt givet ud. Måske du kan overtale dine kollegaer til at lave pausemotion, hvor I laver en række aktiviteter i jeres spisepause. At gøre noget aktivt sammen på arbejdspladsen kan dels skabe større motivation og en måde at holde hinanden kørende, men det kan også styrke jeres relationer som kollegaer. Du kan derfor se det som en slags teambuilding, som kan gøre jer alle godt. Med en lille pause fra arbejdsopgaverne kan det være, du er mere klar og skarp i dit hoved, hvilket kan smitte af på din effektivitet og dine resultater.

0 comments on “Tre gode råd til mere aktivitet i et stillesiddende jobAdd yours →

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.